Forum ŚWIATOWID Strona Główna ŚWIATOWID
czyli ... obserwator różnych stron życia
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jesteśmy coraz bliżej Euroklapy 2012

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚWIATOWID Strona Główna -> Ale te tematy zawsze można ... przywrócić do życia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
w51
Administrator


Dołączył: 23 Maj 2007
Posty: 5491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Śro 8:41, 16 Kwi 2008    Temat postu: Jesteśmy coraz bliżej Euroklapy 2012

Choć od historycznej decyzji UEFA, przyznającej nam prawo zorganizowania Euro 2012, w piątek minie już rok,

groźba największej kompromitacji w dziejach polskiego sportu staje się coraz bardziej realna.


Politycy uspokajają: działa rządowa spółka PL 2012, która ma przygotować mistrzostwa, ruszyły prace przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie. Niestety, euforię sprzed roku coraz częściej zastępuje głęboki niepokój, bo fakty i liczby nie kłamią. Najgorzej jest ze stadionami i ośrodkami treningowymi: budowa trzech z sześciu stadionów nawet się nie rozpoczęła. Wciąż są jedynie komputerową wizualizacją projektantów. Nie ma ani jednego ośrodka treningowego, a powinno ich być 16.

Od roku nasz region walczy o to, by Stadion Śląski stał się areną mistrzostw, ale obiekt w Chorzowie wciąż nie spełnia warunków UEFA. Nadal brakuje dachu, chociaż niedawno Urząd Marszałkowski wybrał w końcu koncepcję architektoniczną zadaszenia. Sporym problemem jest też brak pięciogwiazdkowego hotelu w bezpośrednim sąsiedztwie chorzowskiego giganta. Dopiero planowana jest budowa takiego obiektu na terenie obecnego Ośrodka Harcerskiego.

Jeszcze gorzej wygląda sprawa budowy dróg, aby kibice z całej Europy mogli dojechać na mecze w Polsce i na Ukrainie. Obecnie w kraju mamy 699 kilometrów autostrad. Do 2012 roku powinniśmy wybudować jeszcze 1145 km takich dróg. Tempo w jakim powstają u nas autostrady każe postawić przy tych planach duży znak zapytania. To po prostu niemożliwe.

To nie koniec listy spraw. Potrzebujemy 16 ośrodków, w których będą mieszkać i trenować zespoły. Powinny być to obiekty najwyższej klasy wyposażone w pełną infrastrukturę sportowo-rekreacyjną. Sauna czy basen nie wystarczą, potrzebne są profesjonalne urządzenia do odnowy biologicznej. Każda drużyna musi mieć do dyspozycji przynajmniej dwa lub trzy boiska treningowe, jedno ze sztuczną nawierzchnią i oświetleniem. Niestety, boisk również nie zbudowaliśmy.

Kiepsko wygląda kondycja samej reprezentacji. Ostatnie mecze sparingowe pokazały, że trener Leo Beenhakker poza obecnymi kadrowiczami nie ma kandydatów do drużyny narodowej. A przecież dzisiejsze gwiazdy w 2012 roku będą już o cztery lata bliżej piłkarskiej emerytury.

Głęboki niepokój zastąpił euforię, która opanowała całą Polskę, gdy rok temu Michel Platini ogłosił, że wraz z Ukrainą będziemy gospodarzami Euro 2012. Powód? Zmarnowane ponad 360 dni.

Stadiony są... ale, w komputerach projektantów i wizualizacjach. Nie lepiej wyglądają ośrodki treningowe - to także świat wirtualny. A bez nich nie da się zorganizować mistrzostw. W przeciwieństwie do autostrad, których brak z biedą mogą przeżyć zawodnicy i kibice, którzy przyjadą do Polski.

Marnym pocieszeniem jest fakt, że działa rządowa spółka Euro 2012 odpowiadająca za przygotowanie mistrzostw. Cień nadziei daje fakt, że w końcu ruszyły prace przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie, na którym ma się odbyć mecz otwarcia.

W sumie musimy mieć sześć stadionów - cztery, na których będą rozgrywane mecze, plus dwa rezerwowe. Wszystkie powinny być gotowe najpóźniej rok przed rozpoczęciem imprezy, czyli w czerwcu 2011 r. Tymczasem trzy lata przed tym terminem nie mamy ani jednego. Z aren głównych najbardziej zaawansowana jest przebudowa obiektu w Poznaniu. Według planów ma się zakończyć w połowie 2010 r. Stadiony w Gdańsku, Wrocławiu i Warszawie nie wyszły jeszcze z komputerów projektantów.

Specjaliści zwracają uwagę, że nie mniejszym problemem jest brak ośrodków, w których będą mieszkać i trenować drużyny uczestniczące w imprezie. Potrzebujemy ich 16 - po dwa do wyboru dla każdej reprezentacji.

Wymagania wobec ośrodków mieszkalno-treningowych są wysokie. Na piłkarzy musi czekać pełna infrastruktura wypoczynkowa: sala fitness, basen, sauna. Ośrodek nie może być zlokalizowany dalej niż godzinę drogi autokarem od najbliższego lotniska obsługującego loty międzynarodowe i 20 minut od hotelu (przynajmniej czterogwiazdkowego), w którym zamieszkają zawodnicy.

Każda drużyna musi mieć zapewnione co najmniej jedno pełnowymiarowe boisko oraz dwa-trzy treningowe (jedno o sztucznej nawierzchni i co najmniej jedno z oświetleniem). Niestety, na razie nie mamy ani jednego ośrodka, który spełniałby te kryteria.

Co na to UEFA? Na razie obserwuje i ostrzega. Jeśli uzna, że nie zdążymy, stracimy prawo do zorganizowania turnieju.


Na dach nad Śląskim jest tylko pomysł

Stadion Sląski w Chorzowie tylko pozornie jest najlepiej przygotowanym w kraju obiektem do przyjęcia uczestników EURO 2012. Ma wprawdzie 48 tysięcy miejsc siedzących, wielką legendę i murawę, której nie mogłyby się powstydzić największe areny piłkarskie w Europie, ale w żaden sposób nie spełnia wymogów UEFA.

Przede wszystkim wciąż nie ma zadaszenia. Wprawdzie wybrano już koncepcję architektoniczną nowego dachu, ale daleko jeszcze do opracowania projektu technicznego.

Poblemem dla chorzowskiego obiektu jest też brak pięciogwiazdkowego hotelu w bezpośrednim sąsiedztwie. UEFA żąda, aby taki hotel znajdował się w odległości 5-minut spaceru od stadionu. Władze województwa chcą lada chwila ogłosić przetarg na jego budowę takiego hotelu i zlokalizować go terenie obecnego Ośrodka Harcerskiego. Podobno zainteresowana taką inwestycją jest sieć Hilton.

Witold Pustułka


Zaginęła gdzieś drużyna, która ograła Brazylię

Zazwyczaj, myśląc o Euro 2012, zastanawiamy się jak wyglądać będą stadiony i drogi. Nic bardziej błędnego, bo Euro jest imprezą sportową przede wszystkim i najważniejsze jest, czy zbudujemy do tego czasu... odpowiedni zespół.

Optymalny wiek piłkarza to 25 lat. Należałoby zatem inwestować - bo do finałów zakwalifikujemy się jako gospodarze bez eliminacji - w graczy mniej więcej dwudziestoletnich. Czy takich mamy? Ano mieliśmy.

Dokładnie rok temu, czego pewnie Leo Beenhakker nawet nie zauważył, nasza młodzieżowa reprezentacja ograła w mistrzostwach świata Brazylię 1:0. Oglądało ten mecz 50 tys. widzów, ale nikt z Polski. Chyba nikt, bo sukces przeszedł bez echa. Brazylijczycy trafili na kontynent (choćby Pato do Milanu za 15 mln euro), a Polacy nigdzie. Nigdzie! Nikt nie zna ich nazwisk, klubów, możliwości. Nikt nie dał im szansy. A w 2012 roku powiemy, że nie ma drużyny. A była.

Paweł Zarzeczny


Budowę sieci autostrad blokuje biurokracja

W Polsce obecnie jest 699 km autostrad. Żeby za cztery lata podczas Euro 2012 kibice przemieszczali się w komfortowych warunkach, trzeba jeszcze wybudować 1145 km takich arterii. Biorąc pod uwagę dotychczasowe tempo budowy (w ubiegłym roku oddano do użytku zaledwie 25 km), te plany są niemożliwe do zrealizowania. Mimo to optymistów nie brakuje. Zdaniem Bartłomieja Sosny z firmy PMR Publications diabeł tkwi w przepisach prawnych. - Przede wszystkim powinny zajść zmiany w prawie zamówień publicznych. Dzisiaj firmy, które przegrały przetargi, mają za dużo możliwości odwoływania się. To powoduje wydłużenie czasu od powzięcia decyzji o budowie do wyłonienia wykonawcy - mówi Sosna. Ważne jest też przyspieszenie procesu wydawania pozwoleń. W tym wypadku chodzi zarówno o pozwolenia budowlane, jak i związane z ochroną środowiska.

Henryk Sadowski


Nie wszyscy kibice będą spać w hotelach

W sześciu polskich miastach, gdzie mają się odbyć mecze Euro 2012, jest obecnie około 40 tys. pokoi hotelowych. Z obliczeń wynika, że aby wszyscy przyjezdni kibice znaleźli miejsce w hotelu, trzeba wybudować ich prawie drugie tyle. Zdaniem Józefa Ratajskiego, prezesa Polskiej Izby Turystyki, do tego nie dojdzie, bo nie można budować hoteli tylko pod kątem Euro. - Żaden przedsiębiorca się na to nie zdecyduje, bo po mistrzostwach kibice wyjadą, a puste miejsca zostaną - uważa Ratajski. Zgadza się z nim Bartłomiej Sosna z PMR Publications. Zakłada on, że do 2012 r. w tych miastach powstanie jeszcze ok. 20 tys. nowych pokoi hotelowych. %07- Nie wszyscy kibice chcą spać w hotelach. Większość tych miast to ośrodki akademickie i wielu młodych ludzi znajdzie tam miejsca noclegowe. Ponadto na kibicach mogą także zarobić prywatne kwatery %07- uważa Sosna.

Henryk Sadowski, TJ


Stadion Narodowy będzie zgodnie z planem

Stadion Narodowy będzie gotowy na czas - zapewnia prezes Narodowego Centrum Sportu Michał Borowski.

Pierwsze prace budowlane mają się rozpocząć jeszcze w tym roku. Całość inwestycji będzie zakończona we wrześniu 2011. Zdaniem rzecznika NCS Marcina Hadaja, prace odbywają się zgodnie z harmonogramem, a nawet szybciej, niż zakładano.

Ostateczny projekt obiektu poznamy dopiero pod koniec tego roku, ale pierwsze prace budowlane ruszą w październiku. Wczoraj wykonano pierwsze próbne palowanie terenu pod budowę. Konkurs na zagospodarowanie okolic stadionu zostanie rozstrzygnięty w czerwcu. Wtedy dowiemy się, gdzie staną hotel i hala sportowa.

Gorzej jest z przygotowaniem Warszawy do Euro 2012. UEFA zakwalifikowała stolicę do miast wysokiego ryzyka. Oznacza to, że stolica może nie zdążyć z modernizacją infrastruktury do 2012 roku.

Michał Rajtar


Jest ustawa o organizacji Euro, ale martwa

We wrześniu uchwalono specustawę o organizacji Euro 2012. Zapomniano jednak o przepisach wykonawczych.

Ustawa wprowadza uproszczenia w procedurze administracyjnej i ułatwia wywłaszczenia gruntów pod budowę stadionów, hoteli i dróg. Ale jak dotąd nie ma rozporządzenia mówiącego, do budowy których obiektów można zastosować te ułatwienia. Ich pełna lista ma być gotowa dopiero za kilka tygodni.

To jednak nie wszystko. Brakuje przepisów, które umożliwią wspólne finansowanie obiektów sportowych i infrastruktury z budżetu i środków prywatnych. W Ministerstwie Gospodarki trwają dopiero prace nad założeniami do projektu odpowiedniej ustawy.

Nie znowelizowano też ustawy o organizowaniu przetargów publicznych (obecnie konsultowanej z partnerami społecznymi) oraz ustawy koncesyjnej, bez której nie można wybudować nowych dróg.

Joanna Ćwiek Dziennik Zachodni


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez w51 dnia Śro 8:46, 16 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚWIATOWID Strona Główna -> Ale te tematy zawsze można ... przywrócić do życia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin